Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 04 apr 2017 05:24 

Landbouwers vallen niet onder denieuwe kostenregeling in de 7 West-Vlaamse gemeenten


Zeven gemeenten en steden bundelen de krachten om het probleem rond doorgaand zwaar verkeer aan te pakken. Gisteren werden in Kortemark de eerste verbodsborden geplaatst die vrachtwagens uit het centrum moeten houden.

“Landbouwers vallen niet onder deze nieuwe regeling. Zij leggen toch vooral korte afstanden af”

De voorbije jaren kreeg het gemeentebestuur van Kortemark heel wat klachten te horen over zwaar doorgaand verkeer in het centrum en nabij scholen. De gemeente zocht naar een oplossing. “Samen met Ichtegem, Torhout, Hooglede, Lichtervelde, Roeselare en Staden en de West-Vlaamse Intercommunale werkten we een duidelijk plan uit om vrachtwagens uit onze centra te weren”, zegt Toon Vancoillie (Open VLD), burgemeester van Kortemark. “Lokaal zwaar vervoer kunnen we niet bannen, maar vrachtwagenchauffeurs die de dorpscentra gebruiken als sluipweg zullen straks serieus beboet worden. We raden hen aan om de gewestwegen te gebruiken.”

Het sturen van het zwaar verkeer gebeurt voortaan in twee verschillende zones die van elkaar gescheiden worden door de N35. In de zuidelijke zone - het gebied dat wordt begrensd door de gewestwegen N35, N32, R32 en N36 - geldt er een tonnagebeperking van vijf ton omdat Hooglede al jaren geleden zo’n beperking invoerde. In de noordelijke zone - begrensd door de gewestwegen N33, N32, N35, N363 en de Steenstraat - wordt die tonnagebeperking opgetrokken tot 7,5 ton. “Landbouwvoertuigen vallen niet onder de nieuwe regeling. De landbouwers, die vaak toch maar korte afstanden moeten doen, mogen wel nog door de centra”, legt de burgemeester uit.

Binnen het gebied komt er in nog enkele straten een verbod voor voertuigen met een gewicht hoger dan 3,5 ton. Zo mogen dergelijke voertuigen bijvoorbeeld niet meer dokkeren over de Gitsbergstraat in Gits of de Wilgenlaan in Kortemark.

“Heel ons nieuw plan staat en valt natuurlijk met de handhaving. De verschillende politiezones in het gebied plannen alvast enkele acties begin juni en eind september”, geeft de burgemeester nu al mee. Wie de nieuwe borden negeert, zal onmiddellijk 165 euro moeten betalen. Tegen eind april moeten alle tweehonderd nieuwe verkeersborden geplaatst worden. Gisteren mocht burgemeester Vancoillie het eerste bord plaatsen op de hoek van de Staatsbaan en de Hoogledestraat in Kortemark.



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer