Grote verliezers blijven de speciaalzaken die hun marktaandeel jaar na jaar zien slinken.
Het marktaandeel van harddiscounters voor groenten en fruit blijft stijgen. Vorig jaar steeg dat aandeel met 0,6 procent tot 19,8 procent. Niettemin kocht de Belg vorig jaar minder groenten en fruit. Aan verse producten, waaronder groenten, fruit, vlees, vis en brood, werd 0,8 procent meer uitgegeven, maar die stijging betekent niet dat er meer verse producten werden gekocht. Wel integendeel, want de voedingsinflatie bedroeg ongeveer 2 procent.
Voor hun groenten en fruit trekken de Belgen nog steeds het liefst naar de supermarkten, zoals Delhaize, Carrefour of Colruyt, en de hypermarkten. Die zijn samen goed voor 46 procent marktaandeel in verse producten. Het zijn vooral harddiscounters Lidl en Aldi die het sterkst groeien. Zij winnen al sinds 2011 jaar na jaar terrein en hebben intussen 19,8 procent van de markt in handen, zo blijkt uit GfK-cijfers. Grootste verliezers zijn de speciaalzaken, zoals de bakkers en slagers om de hoek. Zij incasseerden de laatste acht jaar een klap van 14,9 procent tot 10 procent.
Het een en het ander heeft te maken met ons jachtige levensritme en het dalend aantal winkelbezoeken. Zo gingen de Belgische gezinnen vorig jaar gemiddeld zo'n 146 keer per jaar naar de winkel om groeten en fruit in te slaan. Dat is opnieuw twee keer minder dan in 2015 en zelfs 39 keer minder dan in 2008. De klassieke, wekelijkse markten houden wél stand (2,5%), wat te verklaren valt door het brede aanbod en de beleving als grote troef.