Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 13 apr 2017 05:49 

Meer fruit en groente verkocht door harddiscounters


Harddiscounters Aldi en Lidl verkopen steeds meer verse groenten en fruit. Hun marktaandeel steeg in 2016 met 0,6 procent tot 19,8 procent, waarmee ze het tweede belangrijkste distributiekanaal zijn voor verse voeding, na de klassieke supermarkten en hypermarkten. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK voor het VLAM.
Het Laatste Nieuws en retailmagazine Gondola

Grote verliezers blijven de speciaalzaken die hun marktaandeel jaar na jaar zien slinken.

Het marktaandeel van harddiscounters voor groenten en fruit blijft stijgen. Vorig jaar steeg dat aandeel met 0,6 procent tot 19,8 procent. Niettemin kocht de Belg vorig jaar minder groenten en fruit. Aan verse producten, waaronder groenten, fruit, vlees, vis en brood, werd 0,8 procent meer uitgegeven, maar die stijging betekent niet dat er meer verse producten werden gekocht. Wel integendeel, want de voedingsinflatie bedroeg ongeveer 2 procent.

Voor hun groenten en fruit trekken de Belgen nog steeds het liefst naar de supermarkten, zoals Delhaize, Carrefour of Colruyt, en de hypermarkten. Die zijn samen goed voor 46 procent marktaandeel in verse producten. Het zijn vooral harddiscounters Lidl en Aldi die het sterkst groeien. Zij winnen al sinds 2011 jaar na jaar terrein en hebben intussen 19,8 procent van de markt in handen, zo blijkt uit GfK-cijfers. Grootste verliezers zijn de speciaalzaken, zoals de bakkers en slagers om de hoek. Zij incasseerden de laatste acht jaar een klap van 14,9 procent tot 10 procent.

Het een en het ander heeft te maken met ons jachtige levensritme en het dalend aantal winkelbezoeken. Zo gingen de Belgische gezinnen vorig jaar gemiddeld zo'n 146 keer per jaar naar de winkel om groeten en fruit in te slaan. Dat is opnieuw twee keer minder dan in 2015 en zelfs 39 keer minder dan in 2008. De klassieke, wekelijkse markten houden wél stand (2,5%), wat te verklaren valt door het brede aanbod en de beleving als grote troef.



  Nieuwsflash
 
Aantal gevallen blauwtong in België verdubbeld in halve week tijd Lees meer
 
 
Kerncijfers van de landbouw 2024 Lees meer
 
 
Erkenning als RAMP: hevige regenval juni/juli/aug 2021 en overstromingen juni/nov/dec 2021 Lees meer
 
 
Nieuwe IPM-brochure 2024 met extra driftreducerende techniek en -dop Lees meer
 
 
Breeders Trust treft schikking met Belgische Hoevepootgoed telerLees meer
 
 
Inning van de verplichte bijdragen in de sector pluimvee 2024 Lees meer
 
 
Cofabel breidt verder uit en neemt Martens Traktor Bree overLees meer
 
 
Mening over B3W en de begeleiding voor een betere bodem- en waterkwaliteitLees meer
 
 
Te veel effluent in opslag door nat weer: wat zijn de opties voor de landbouwer? Lees meer
 
 
Machtiging aan de lokale overheden voor bacterievuur Lees meer
 
 
Fiscaal carry-back systeem voor de ganse land- en tuinbouwsector Lees meer
 
 
Aardappelen zijn de vaakst gegeten maaltijdbegeleider Lees meer
 
 
De Under-Cover overkapping ook in land- en tuinbouwLees meer
 
 
Melding opkomstproblemen aardappelen tot 31/7Lees meer
 
 
Koester publieke landbouwgrond Lees meer