Uit statistieken blijkt dat Europese consumenten gemiddeld 353g verse groenten en fruit per dag eten, wat minder is dan de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van minimaal 400g. Deze social media campagne is bedoeld om consumenten aan te moedigen meer groenten en fruit te eten en bewuster te maken van het belang van gezond eten, inclusief voldoende groenten en fruit.
Europese Parlementariër Hilde Vautmans: "Ik steun dit initiatief omdat ik mensen wil aanmoedigen om elke dag meer fruit en groenten te eten. Het is echt goed voor je gezondheid en voor onze Europese telers die nog steeds last hebben van het Russische exportverbod. We hebben de beste Europese producten. We moedigen je aan om 3 of 4 stuks per dag te eten."
Ze wees op manieren om groenten- en fruitconsumptie te stimuleren. Belgische bedrijven die bijvoorbeeld een fruitmand aan werknemers aanbieden mogen het belastingtarief verlagen: "Er wordt elke week een fruitmand bezorgd voor mensen die voor mij werken." Ze benadrukte ook het belang van het Europese programma voor groenten en fruit op school om gezonde eetgewoonten op jonge leeftijd aan te moedigen.
Deze campagne is een gezamenlijke actie van de Europese groenten- en fruitvereniging Freshfel en Copa-Cogeca in het kader van het EU-platform voor voeding, lichaamsbeweging en gezondheid.