Binnen deze laatste categorie gingen d’Ighemkouter (Mieke Vander Schueren) en Blanc Bleu Belge (Olivia Germeau) met de winst aan de haal. Juryvoorzitter Ignace Lootvoet is tevreden: “Dit jaar ontvingen we meer dan 65 inschrijvingen. In tegenstelling tot in 2015, konden enkel actieve landbouwbedrijven hun website of Facebookpagina inschrijven. De manier waarop zij zichzelf en de landbouwsector presenteren naar het grote publiek, stond voor ons dit jaar toch wel centraal. We waren aangenaam verrast en bij momenten zelfs ontroerd door de begeestering waarmee onze kandidaten via de digitale snelweg communiceren.”
Toch is er uiteraard nog wel wat ruime voor verbetering. “Wat websites en social media betreft, kan de landbouwsector zeker nog een tandje bijsteken. Daarom breien we er met Brussels Livestock Show in ieder geval een vervolg aan. Hopelijk kunnen onze winnaars alvast andere landbouwers inspireren om op een krachtige manier online met hun klanten, verdelers en het grote publiek te communiceren.” aldus Jean Devillers, voorzitter van Brussels Livestock Show.
Overzicht winnaars en genomineerden
Winnaar: Stoffels Tomaten
www.stoffels-tomaten.be
Prachtig vormgegeven viertalige website waarmee Tomatenkwekerij Stoffels duidelijk aantoont één van de meest innovatieve en originele landbouwbedrijven in België te zijn. Stoffels Tomaten bestaat al meer dan twintig jaar en teelt momenteel op 30 ha, waarvan de helft belichte teelt.
Runner-up: Gebroeders Vercammen
www.gebroeders-vercammen.be
Bij tuinbouwbedrijf Gebroeders Vercammen zit ongetwijfeld een zeer gepassioneerde landbouwer achter de websiteknoppen. Deze interactieve website wil duidelijk niet enkel een landbouwbedrijf promoten, maar ook het brede publiek op een knappe manier inspireren en sensibiliseren.
Farm Website Wallonië
Winnaar: Ferme Bio Lacasse-Monfort
www.fermebiolacassemonfort.be
Het biologische veeteeltbedrijf Ferme Bio Lacasse-Monfort is duidelijk trots op de prachtige Salers-koeien die er op stal staan. Dat is meteen duidelijk als je de charmante website van dit bedrijf bezoekt.
Runner-up: Pepinieres De Louveigne
www.pepinieresdelouveigne.be
Boom- en plantenkwekerij Pepinieres De Louveigne koos duidelijk voor een moderne, strakke website. Je vindt er niet enkel info over het bedrijf en een uitgebreide webshop, maar ook nuttige tips omtrent het planten en verzorgden van hun producten.
Farm Social Media Personality
Vlaanderen: Julie Van Boven
Blog: www.deavonturenvaneenboerenmeid.wordpress.com | YouTube: De avonturen van een boerenmeid
Julie Van Boven leeft en werkt op het melkveebedrijf van haar ouders. Al haar ervaringen pent ze in een knappe stijl neer op haar blog “De avonturen van een boerenmeid”. Haar lezers worden meermaals per week getrakteerd op nieuwe teksten, foto’s en video’s. Ook haar Youtubekanaal waar ongeveer maandelijks een nieuwe video verschijnt, is zeker het bezoeken waard.
Wallonië: Eric Leonard
Twitter: SafrandeCotchia | LinkedIn: Eric Leonard | Facebook: Eric Leonard
Samen met zijn echtgenote Sabine, baat Eric Leonard Le Safran De Cotchia uit. Via diverse populaire social media kanalen communiceert Eric over zijn bedrijf en product. Bovendien is hij gepassioneerd door fotografie.
Met behulp van zijn artistieke beelden slaagt Eric Leonard erin om op een prachtige manier over de saffraankwekerij te communiceren.
Farm Web Awards is een initiatief van Brussels Livestock Show