Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 16 apr 2018 11:02 

Reactie Faircoop op de uitzending Pano op TVéén


Terwijl nog steeds miljoenen mensen honger lijden besteedt de Westerse consument slechts 12 % van zijn inkomen aan voeding, 20 jaar geleden was dat het dubbele.

De prijs die de boer krijgt is de laatste decennia niet verhoogd, in tegendeel. Dit is geen gezonde situatie! De macro-econoom Geert Roels stelt dat een maatschappij die enkel kiest voor het goedkoopste, erdoor ten onder gaat. Alles moeten invoeren houdt grote risico’s in.
De burger heeft respect voor de boer en weet dat hij hard werkt en te weinig verdient. Als de boer een ‘Eerlijke prijs voor een (h)eerlijk product’ vraagt wil hij dat ook geven.
Hij wil gerust 10 %  meer betalen als dat ten goede komt aan de boer. Voor een goede kwaliteit en een gewaarborgde traceerbaarheid vanuit de boer met bijhorend verhaal en herkenning zullen de meeste consumenten kiezen voor het boerenproduct, zoveel bleek duidelijk uit de markttest die in de uitzending getoond werd.
Dat is juist het gene dat Faircoop met zijn Fairebel beoogde en ook gerealiseerd heeft: uitmuntende kwaliteit, lokale productie, goede herkenbaarheid, overal dezelfde verkoopprijs zonder afprijzing. Voor elke liter Fairebel gaat er 10 cent extra naar de boer. Het succes van Fairebel liegt er niet om: sinds de start in 2009 zijn de producten in nagenoeg alle grootwarenhuizen verkrijgbaar en is de verkoop steeds maar gegroeid. Ook het gamma breidde uit: gestart met de halfvolle drinkmelk, kwamen er ook de chocomelkjes aan met een volle smaak, later de zachte grasmelkkaas, de authentieke volle melk, de ijskreem en nu ook nieuw in de winkel: de échte Fairebelboter! 
Nieuw bij Fairebel was ook dat de boer zelf zijn product promoot in de winkel met zíjn gezicht, zíjn présence. 
Na de uitzending waren er meerdere peilingen waar hij de consument aangeeft meer te willen betalen als het ten goede komt van de boer. Fairebel is het levende bewijs dat de hij inderdaad meer wil betalen voor zijn producten, dat het niet alleen blijft bij peilingen, we moeten als merk enkel nog bekender worden bij de consument.
Verder staan we als coöperatie nog steeds open voor ALLE Belgische boeren, ook consumenten kunnen coöperant worden en ons zo steunen in onze strijd voor eerlijke voedselprijzen.
We moeten zorg dragen voor onze boeren. Elke dag stoppen er 4. Hun bezieling is groot, maar als er geen verloning komt stopt het op een moment eens… Dat willen we toch niet, nietwaar?
Bij deze wensen wij u ook nog eens uit te nodigen op de persconferentie voor de voorstelling van onze boter in melkerij Olympia te herfelingen.



  Nieuwsflash
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer
 
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Twee nieuwe voederbietrassen toegelaten op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Tweede raming van de landbouweconomische rekeningen voor 2024Lees meer
 
 
Troostwijk: Begin 2025 toont kentering in de Belgische agrarische veilingmarkt Lees meer
 
 
Joris Brams volgt Stefaan Lambrecht op als CEO van de Danis groep Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Nieuwe voorzitter bij REO: Dirk Declercq volgt Rita Demaré op Lees meer
 
 
Afstandsregels tot waterlopen Lees meer
 
 
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer