Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 14 sep 2018 16:25 

Vlaming te weinig chauvinistisch op gebied van eten en drinken


Lokaal kopen is in tegenwoordig, maar klopt dit wel ? De Vlaamse consument is lang niet zo chauvinistisch als hij beweert te zijn. Hij let weinig op de herkomst van producten. De Vlaming is wel te vinden voor Vlaamse kost en koestert zijn klassiekers. Maar een echte verdediger van de eigen keuken is hij meestal niet.

Dit blijkt uit een bevraging van iVox bij 1.000 Vlamingen in opdracht van VLAM. iVox ontwikkelde ook een test om zelf je culinair chauvinisme te testen. Op lekkervanbijons.be kom je te weten of je een gewoontebelg, een globetrotter, een bewuste Belg dan wel een Belg in hart en nieren bent.

Meer lokaal kopen, rechtstreeks bij de boer kopen, de eigen economie steunen. We lezen er de laatste jaren opvallend veel over en we hebben er de mond van vol. Maar voegen we ook de daad bij het woord? VLAM onderzocht hoe chauvinistisch de Vlaming koopt en kookt en kwam tot enkele opvallende bevindingen.

De Vlaming is weinig bewust van de herkomst van de producten die hij eet en drinkt.
De helft van de Vlaamse consumenten (51%) let niet op de herkomst van eten en drank. Bij -35-jarigen loopt dit op tot 65%. Bij 55-plussers is slechts 35% zich niet bewust van de herkomst van de voedingsproducten die ze kopen.

De kennis over het inlandse aanbod is eerder beperkt.
48% van de Vlamingen denkt dat Pink Lady een Belgische appelsoort is. Verder is het juiste seizoen van vissen, groente- en fruitsoorten niet goed gekend.

De Vlaming koopt graag Belgische voedingsproducten.
Wie de herkomst van voeding in het oog houdt, heeft vaak een sterke voorkeur voor producten van bij ons. Wie van deze groep een Belgische oorsprongsvermelding op een product ziet, zegt in 74% van de gevallen dat hij meer geneigd is voor dat product te kiezen. Producten waarvoor de herkomst een rol speelt en waarvan men het liefst inlands koopt, zijn in de eerste plaats eieren, bier en groenten. Daarna volgen vlees, aardappelen en melk.

De Vlaming is trots op onze Belgische producten
81% van de Vlamingen is trots op onze Belgische producten. Toch blijkt uit het onderzoek dat slechts 19% echt chauvinistisch is op culinair gebied.
Nochtans zijn er heel wat voordelen aan het koken met producten van bij ons.
-Steun aan de lokale economie
-Beperkte impact op het milieu door minder transport, strenge regelgeving
-Hoge kwaliteit en doorgedreven controles
-De versheid van de producten
De Vlaming zou ook best wat trotser mogen zijn op onze rijke culinaire traditie. Typisch Belgische schotels zoals steak met friet en stoemp met worst blijken weliswaar nog steeds het vaakst op tafel te komen en bij 68% van de Vlamingen is het lievelingsgerecht een typisch Belgisch gerecht. De Belgische keuken ligt de Vlaming na aan het hart en 93% zou het jammer vinden mocht die verloren gaan. Toch noemt slechts 54% zich een echte voorvechter van de Belgische keuken.

Doe de test
Ben je benieuwd hoe chauvinistisch jij bent op culinair vlak? Doe de test en ontdek of je eerder een gewoontebelg, een globetrotter, een bewuste Belg dan wel een Belg in hart en nieren bent. Op lekkervanbijons.be vind je tal van typisch Belgische schotels maar ook gerechten geïnspireerd op klassiekers en producten van bij ons.

Over de studie
De voorgenoemde conclusies volgen uit een onderzoek dat iVox uitvoerde in opdracht van VLAM in mei 2018 bij 1.000 Vlamingen ouder dan 18.



  Nieuwsflash
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Twee nieuwe voederbietrassen toegelaten op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Tweede raming van de landbouweconomische rekeningen voor 2024Lees meer
 
 
Troostwijk: Begin 2025 toont kentering in de Belgische agrarische veilingmarkt Lees meer
 
 
Joris Brams volgt Stefaan Lambrecht op als CEO van de Danis groep Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Nieuwe voorzitter bij REO: Dirk Declercq volgt Rita Demaré op Lees meer
 
 
Afstandsregels tot waterlopen Lees meer
 
 
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer