|
26 okt 2019 |
13:43 |
|
Delhaize past reclamecampagne aan na klacht van Waalse boeren
Supermarktketen Delhaize heeft een campagne voor biomelk aangepast op vraag van Waalse landbouwfederatie FWA. De organisatie vond dat de reclame zou suggereren dat sommige melkveehouders de normen rond dierenwelzijn niet zouden respecteren.
|
Een recente reclameboodschap van Delhaize stelt klanten voor om voor biomelk te kiezen van het merk van de supermarkt, om zich zo te vergewissen van het welzijn van de melkkoeien. Die reclameboodschap is volgens de FWA bij melkveehouders in het verkeerde keelgat geschoten. De federatie benadrukt dat alle melkveehouders (conventioneel of bio) ‘bijzonder strikte normen rond dierenwelzijn’ naleven.
‘De reclame van Delhaize, die in nauwelijks verhulde bewoordingen impliceert dat een deel van de boeren bij ons hun dieren slecht behandelt, moet ingetrokken worden’, aldus de FWA, die zich richtte tot de directie van Delhaize en tot de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame. De FWA dreigde zelfs met acties. ‘Als er geen bevredigend antwoord komt van Delhaize, zal de FWA uiting geven van haar boosheid met acties op het terrein en zal ze alle mogelijke juridische stappen nemen’.
Maar zover hoeft het dus niet te komen. 'We betreuren dat deze biomelkcampagne sommige van onze Belgische boeren geschoffeerd zou hebben', zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver . 'Het was in de eerste plaats onze bedoeling om aan de buitenwereld te tonen welke inspanningen geleverd zijn om biomelk beter te maken. Het was zeker niet onze intentie om andere melkveehouders te beschuldigen of te schofferen, integendeel. Wij hebben steeds zeer goede relaties met de landbouwers gehad.'
Toen bleek dat de campagne bij sommige melkveehouders kwaad bloed zette, 'hebben we dadelijk beslist om de ongelukkige woordkeuze aan te passen', aldus Dekelver. Delhaize gaat bovendien met de landbouworganisaties samenzitten 'om dit te kaderen en de Belgische landbouw in de toekomst verder te versterken'.
Eerder deze week lieten ook bakkers weten dat ze problemen hadden met een campagne van Delhaize. De sectorfederatie stoort zich aan de slogan 'brood, maar dan beter', die zou suggereren dat bakkers bewaarmiddelen gebruiken.
|
|
|
|