De vele deelnemers behoren tot de sectoren vlees, groenten, fruit, diepvriesfrieten en zuivel.
Naast de talrijke gesprekken tussen Belgische leveranciers en Chinese importeurs organiseert VLAM tijdens deze missie specifieke seminaries, persconferenties, retailtours en b2b’s om de verschillende voedingsproducenten bij te staan in het ontwikkelen van (bijkomende) afzet op de Chinese markt.
De Belgische vleessector is het talrijkst aanwezig. China is immers een grote importeur van varkensvlees. Recent is België getroffen door de opschorting van de Chinese import van ons varkensvlees omwille van een ziekte-uitbraak bij wilde everzwijnen in de zuidelijke bossen van de Ardennen. Deze uitbraak had geen gezondheidsrisico’s voor de mens, maar blokkeerde wel onze export naar China. De ziekte wordt gemonitord door het FAVV en de sector en is intussen volledig onder controle en heeft nooit de gedomesticeerde varkens bereikt.
VLAM focust tijdens de Prinselijke Missie dan ook volop op lobbywerk om de schorsing stop te zetten zodat we ons varkensvlees weer kunnen uitvoeren. Voor onze Vlaamse boeren is het van groot belang dat ze hun graantje kunnen meepikken van de grote Chinese vraag. De Aziatische consument in het algemeen en de Chinese in het bijzonder is immers verzot op die delen van het varken die een Europeaan niet lust. De verkoop van poten, oren,… is essentieel voor de prijszetting voor de Belgische boer.
De uitvoer van de Belgische groente- en fruitsector is al een tiental jaren afhankelijk van dé Belgische klassieker: Conferencepeer. VLAM wil ook promotie voeren voor andere producten, zo lopen er nieuwe onderhandelingen voor markttoegang voor Belgische klassiekers als prei, paprika, witloof en knolselder. We hopen dus binnenkort met een groter productaanbod de Chinese markt te kunnen beleveren, net zoals we dat nu al doen in Japan en Zuid-Korea.
De uitvoer van de Conferencepeer is een succesverhaal waarbij VLAM een rol speelt met promoties en proeverijen op de winkelvloer. De Chinese consument krijgt in zijn grootwarenhuis Conferencepeer aangeboden om zo de heerlijke smaak te ontdekken van dit voor hem exotisch product. Momenteel lopen dergelijke tastings in supermarkten in Peking en Sjanghai.
De Belgische diepvriesfrietjes zijn al een klassieker op de Chinese markt. Uiteraard kan James Bint niet ontbreken op de Prinselijke Missie. VLAM verwent de Chinese journalisten en zakenpartners opnieuw met onze goudgele delicatesse. Bedoeling is dat de consumenten wereldwijd de Belgische friet als de referentie zien voor kwaliteit. Dit wordt onderbouwd door hen te informeren over onze frietcultuur in de brede zin: van uitstekende aardappelteelt over een verwerkende industrie die tot de beste ter wereld behoort, tot de tradities en authenticiteit van Belgische frieten.
De Belgische zuivelbedrijven bouwen de laatste jaren aan een steeds betere marktpositie. Belgische melk gaat vooral in poedervorm naar China als babyvoeding. Verder is er voor kazen, zowel gourmet als industriële varianten een belangrijke markt weggelegd in China.