Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 31 jan 2020 13:11 

MAP 6: ABS trekt naar het Grondwettelijk Hof


Wanneer men niet wil luisteren, moet je verder gaan! Wel dat doen wij! Als alle middelen zijn uitgeput en er rest nog maar één mogelijkheid, dan grijpen wij die. Deze mogelijkheid, een gerechtelijke procedure bij het Grondwettelijk Hof, wordt nu door ons, het ABS, aangegrepen om alsnog een vlotte overgang van MAP 5 naar MAP 6 te bekomen.

Laat het duidelijk zijn, ABS streeft niet de vernietiging van MAP 6 op zich na, maar  kant zich tegen de manier waarop sommige nieuwe regels werden ingevoerd of andere  werden aangescherpt. De laattijdige invoering van MAP 6 heeft 18% van de blandbouwers duidelijk voor een onmogelijke opgave gesteld en de overige 82% tot  vaak irrationele ingrepen gedwongen.

Van bij het begin van de opmaak van het zesde mestactieplan heeft het Algemeen  Boerensyndicaat zich constructief opgesteld. We zijn niet blind voor de realiteit, maar  evenmin zijn we blind voor de dagelijkse landbouwpraktijken. Het ontwerp MAP 6 bevatte   enkele moeilijke maatregelen, maatregelen die we evenwel van bij aanvang verdedigd  hebben. In de martelgang van de totstandkoming van het decreet, over het openbaar  onderzoek, naar het definitieve MAP 6, is er veel gewijzigd. Het mestbeleid werd, nog voor  het openbaar onderzoek, blootgesteld aan een weinig sierlijk politiek spelletje, ten koste van  de landbouw maar evengoed de waterkwaliteit.  2019 werd een jaar waarin er onevenredig veel aandacht van onze medewerkers en de  talrijke vrijwilligers noodgedwongen uitging naar een werkzaam en werkbaar mestactieplan.

Diverse nota’s en mails gingen de deur uit naar de bevoegde personen, maar ook naar de  betrokken politieke fracties, dit zowel formeel als informeel. Klagen deden we niet.
Integendeel. Telkenmale werden er duidelijke teksten opgemaakt en verstuurd. Onwerkbare  regels werden geciteerd en gevolgd door een alternatief. In duidelijke en klare mensentaal  werd er uitgelegd waarom en hoe we tot het alternatief gekomen waren en vooral, waarom  het alternatief dat we voorstelden de voorkeur verdiende. We konden vaak op bijval rekenen,  maar tot de broodnodige aanpassingen kwam het echter niet.

We blijven nog steeds achter de beginselen van het ontwerp staan, maar passen voor wat  nu het nieuwe mestdecreet is. De manier waarop de handhaving uitgeschreven is, de manier  waarop goedwerkende en werkbare maatregelen vakkundig de nek omgewrongen zijn, het  helpt de waterkwaliteit echt niet vooruit.
De stap naar het Grondwettelijk Hof is dan ook het gevolg van een jaar waarin onze  medewerkers en vrijwilligers botsten op de grenzen van een constructieve houding. Het  laatste duwtje richting Grondwettelijk Hof, heeft de Mestbank zelf gegeven. De onwrikbare  houding, waarbij gedane beloftes op een toch wel vreemde manier ingevuld worden, heeft  ons met verstomming geslagen. Van de aangekondigde soepelheid voor de overgang naar  de laattijdige ingevoerde nieuwe of strengere regels blijkt geen sprake. De administratieve  geldboetes die de laatste dagen in de bus vielen waren daarvan de trieste getuigen.Daarbovenop komt de vaststelling dat wij steeds meer geconfronteerd worden met concrete  gevallen van keiharde repressie tegen landbouwers die hun boerderij en bemesting goed op  orde hebben. Gunstige nitraatresidus en eerdere controles spreken daarbij boekdelen, maar  toch vinden de handhavers van de VLM het blijkbaar nodig om direct de betrokken  landbouwer te criminaliseren bij een kleine (administratieve) misstap die, gelet op alle andere  factoren op het betrokken bedrijf niet eens geleid heeft tot een bedreiging voor het milieu.

Van de beloofde rol van de sensibiliserende Mestbank blijft in de praktijk soms weinig over.
In plaats van landbouwers op administratieve en kleine onvolkomenheden te wijzen en hen  de kans te bieden zich op een redelijke termijn in regel te stellen, wordt gekozen voor de  financiële bestraffing ten aanzien van een sector die door de rest van de keten al zwaar  onder druk staat.

De constante dreiging met absurd hoge boetes, gecombineerd met een uiterst strikte  handhaving, maken het ondoenbaar om de landbouwers nog langer te motiveren. Precies  om een aantal fundamenteel oneerlijke kanten van het decreet dat MAP 6 invoerde af te  vijlen, stapten we daarom naar het Grondwettelijk Hof.
Dit betekent niet dat het ABS zijn constructieve houding zomaar zal opgeven. In het belang  van de Vlaamse landbouw blijven we hiervoor strijden. Elke dag opnieuw!



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO²Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer