Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 18 mei 2020 11:14 

5 trends voor de voeding van morgen volgens jongeren


Wat eten we morgen?

Op die belangrijke vraag, vandaag relevanter dan ooit, geven de winnaars van de Food At Work Ecotrophelia Awards alvast hun antwoord in de vorm van innovatieve producten die, wie weet, binnenkort in de winkelrekken liggen. Ze schotelen ons 5 trends voor: meer evenwichtige en duurzaam geproduceerde producten, “zero-waste”, alternatieve eiwitbronnen, diversiteit en food “on-the-go”. De hoofdprijs van de wedstrijd waarmee de voedingsindustrie jongeren warm wil maken voor een loopbaan bij de grootste industriële sector van ons land, ging dit jaar naar een team van de UCLouvain. Ze wonnen met hun product “Aloya”, een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen en een bron van omega-3 vetzuren.
 

 
   

“Vandaag, door de coronacrisis, beseffen mensen meer dan ooit dat het dankzij vele food heroes is dat we hier dagelijks lekker eten en drinken. Onze bedrijven blijven ook constant op zoek naar wetenschappelijk en technisch geschoolde talenten om mee in te spelen op nieuwe trends en op veranderde consumptiepatronen,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “De jongeren die deelnemen aan de Food At Work Student Awards, onze jaarlijkse innovatiewedstrijden, krijgen de kans om mee te werken aan de voeding van de toekomst en tegelijk ontdekken ze de vele carrièremogelijkheden die onze sector biedt.” 

And the winners are...
Met de Food At Work Ecotrophelia Awards wil de voedingsindustrie studenten uit het hoger onderwijs motiveren om te kiezen voor een carrière in de lekkerste sector. Daarvoor daagt de sector jongeren uit om een duurzaam en innovatief voedingsproduct te ontwikkelen. Door het uitbreken van de coronacrisis konden enkel de 18 teams met studenten uit hogescholen en universiteiten dit jaar hun product aan een vakjury voorstellen.

 

Dit jaar gaat de eerste prijs naar een team van de Université Catholique de Louvain met het product Aloya: een yoghurt verrijkt met walnoten en micro-algen. Met dit evenwichtig product willen de studenten van de UCLouvain inspelen op het tekort aan omega-3 vetzuren bij heel wat consumenten. Als winnaars van de Belgische wedstrijd mag dit team ons land ook vertegenwoordigen op de Europese Ecotrophelia wedstrijden in oktober in Parijs.

 
   

 

 

De tweede prijs gaat naar studenten van hogeschool Thomas More campus Geel met PoirOat, een smaakvol ontbijtproduct, met 60% peer en met een hoog eiwit- en vezelgehalte. PoirOat is niet alleen evenwichtig en glutenvrij maar gebruikt ook restproducten zoals pulp van Belgische Conference peren en wei als basis ingrediënten.

 

 

De eervolle vermelding ging dit jaar naar een team studenten van de Haute Ecole Charlemagne – ISIa Huy voor hun product Breadies: een lekker aperitiefkoekje op basis van onverkocht brood.

 
 

 

 

En de jury had een speciale vermelding voor het ondernemerschap van een team van het Heilig Grafinstituut dat zonder begeleiding door een leerkracht de Seameat Burger ontwikkelde: een vegetarische burger omringd door een laag zeewier.

Voor foto’s van de winnende teams en hun producten: klik hier

 

 

 
5 nieuwe trends op ons bord

Onze innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim zaten mee in de jury om de teams en hun producten te beoordelen. Zij zien alvast 5 trends in de producten die de jongeren ontwikkelden, trends die ook bij onze voedingsbedrijven vandaag al terugkomen.

1. De eerste trend is de zoektocht naar antwoorden op de vraag naar meer evenwichtige en duurzaam geproduceerde voeding. “Voedingsbedrijven spelen hierop in door te investeren in innovatie om het voedingsaanbod evenwichtiger te maken, zonder in te boeten op kwaliteit. De voorbije jaren ging er veel aandacht naar producten met minder suikers, vetten en zout terwijl we nu steeds meer gaan voor meer vezels, bijvoorbeeld via volkoren producten. Daarvan weten we dat we de grootste impact op de volksgezondheid kunnen hebben”, benadrukt Bart Buysse, CEO van Fevia.
 

2. De tweede trend is er één die al een tijdje aan populariteit wint: zero-waste. Voedingsbedrijven proberen niet alleen zo weinig mogelijk energie en water te verbruiken in de productie maar zetten steeds meer in hergebruik van materialen en grondstoffen tijdens productieprocessen. Nevenstromen uit de productie krijgen steeds vaker een “tweede leven” als ingrediënten in innovatieve nieuwe producten. Dergelijke producten helpen in de strijd tegen voedselverlies en zijn vaak ook nutritioneel voordelig.
 

3. Ook de vraag naar alternatieve eiwitbronnen blijft een opmars kennen. “Meer en meer mensen zoeken naar variatie in hun voeding en dat biedt veel potentieel voor onze voedingsbedrijven. We zien bedrijven investeren in lokale productieketens met veel toegevoegde waarde, zoals erwten of tarwe, waardoor ze kunnen beantwoorden aan consumententrends met lokale ingrediënten”, zegt François Heroufosse, algemeen directeur van Wagralim.
 

4. Een vierde trend is de zoektocht naar meer diversiteit: van biodiversiteit op het land tot variatie op ons bord.  “Nieuwe gewassen betekent meer mogelijkheden voor landbouwers om af te wisselen en ecologische voordelen na te streven. Tegelijk is de consument ervan bewust dat zo divers mogelijk eten voordelen heeft voor de gezondheid. Het is opvallend dat we tijdens de coronacrisis meer lokaal kopen, dus dat biedt perspectieven om hier diverse ketens uit te bouwen,” aldus Inge Arents, algemeen directeur van Flanders’ FOOD. Ongeveer 2/3 van alle grondstoffen die in de Belgische voedingsbedrijven worden verwerkt komen uit eigen land.
 

5. De vijfde trend is food “on-the-go”. Door de coronacrisis consumeren we opnieuw meer in ons kot, maar er was weldegelijk een trend om meer onderweg te eten en drinken. We hebben minder tijd en zoeken naar een snelle hap, maar we leggen ook daar de lat steeds hoger. Ook onderweg willen we oplossingen die lekker, evenwichtig en duurzaam geproduceerd zijn.

 
   
   

 

Food.be

 

Contact:

Nicholas Courant
Communication director
Tel: +32 (0)2 432 32 53
GSM: +32 (0)478 24 31 49
E-mail: nc@fevia.be

 

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, vertegenwoordigt 26 subsectoren en 700 bedrijven die kwaliteitsvolle voeding en dranken produceren in België. De voedingssector is de onbetwiste koploper binnen de Belgische industrie qua tewerkstelling en omzet. Ze stelt 91.000 medewerkers direct en nog eens 141.000 medewerkers indirect tewerk en genereert een omzet van 53 miljard euro, waarvan 27 miljard uit export. Fevia zet zich in voor een duurzame groei van de Belgische voedingsindustrie in overleg met alle stakeholders. Met het merk “Food.be – Small country. Great food.” zet de sector de kwaliteit, diversiteit en innovatie van de Belgische voeding wereldwijd in de kijker.

Meer informatie:

www.fevia.be - Twitter: @fevia_be
www.food.be - Twitter: @food_be



  Nieuwsflash
 
INTERPOM 2024Lees meer
 
 
Attert is de rijkste gemeente en Sint-Joost-ten-Node de armste in 2022 Lees meer
 
 
Diepgronder staat niet garant voor goede bodemstructuur Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Omgeving. Begroting 2025Lees meer
 
 
Beleids- en begrotingstoelichting Landbouw en Tuinbouw Begroting 2025 Lees meer
 
 
Ontdek de voordelen van GLB-steunmaatregelen voor jouw teeltplan 2025 Lees meer
 
 
Plantenwortels veranderen hun groeipatroon tijdens de ‘puberteit’ Lees meer
 
 
Extremer weerLees meer
 
 
Opnieuw recorduitstoot CO˛Lees meer
 
 
Gezond en duurzaam voedsel voor de toekomstLees meer
 
 
Statuut gemeentelijke schattingscommissies Lees meer
 
 
Impact noodweer Spanje op de Vlaamse prijsevolutie groenten en fruitLees meer
 
 
Landbouw in 2024: minder wintergewassen door hevige regen Lees meer