België is het land van aardappelen en frietjes, zowel wat productie als verwerking betreft. Als grootste exporteur van verwerkte aardappelproducten ter wereld wordt de Belgische aardappelsector zwaar getroffen door de coronacrisis. De vraag naar diepgevroren aardappelproducten is drastisch gedaald ten gevolge van de sluiting van horeca wereldwijd. Er wordt voorspeld dat er een overschot van 750.000 ton aardappelen te verwachten is, wat een massale voedselverspilling is.
Met een campagne op de verkooppunten en op sociale media spoort VLAM de consument aan om diepvriesaardappelproducten aan te kopen. Aangezien 99% van de aardappelproducten in de koelrayon van Belgische origine zijn, is elke verpakking die gekocht wordt een steun voor onze Belgische landbouwers.
De campagne is een initiatief van Too Good To Go en wordt mee uitgedragen door VLAM en zijn Waalse tegenhanger APAQ-W. De campagne startte eind mei en heeft als slogan ’SOS Patat. Red patatjes, eet frietjes.’
Eind juni verspreidt VLAM stickers van de SOS Patat-actie naar supermarkten. Zij kunnen deze gebruiken om diepvriesaardappelproducten zichtbaarder te maken in de diepvrieskasten. Daarnaast worden supermarkten ook aangemoedigd extra acties te voorzien voor deze producten. Hiervoor werken Too Good to Go en VLAM intensief samen met Buurtsuper.be en de individuele supermarktketens.
Via sociale media worden consumenten ook rechtstreeks aangesproken en warm gemaakt voor diepvriesaardappelproducten. De slogan ’SOS Patat. Red patatjes, eet frietjes.’ komt terug in elk bericht op Facebook.
Voor alle duidelijkheid
Het overschot van 750.000 ton situeert zich in het segment aardappelen die bestemd zijn voor verwerking. Het seizoen van Belgische bewaaraardappelen voor de versmarkt loopt ten einde. Dit heeft als gevolg dat er in de supermarkten momenteel verpakte aardappelen worden verkocht van buitenlandse origine.