Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 22 okt 2020 17:06 

Bloemkoolrijst op bord Amerikanen


De Amerikaanse eetcultuur mag zich opmaken voor een stevige West-Vlaamse toets. New Yorkse supermarkten krijgen voortaan namelijk bloemkoolrijst van bij ons in de rekken. Met dank aan het diepvriesgroenteverwerkend bedrijf Greenyard en verpakker Barias.

West-Vlaanderen mag zich met recht en reden de groentetuin van Europa noemen. Onze topproducten vinden nu ook hun weg richting overzijde van de Atlantische Oceaan. In de supermarkten van de miljoenenstad New York City vindt de Amerikaanse consument vanaf nu bloemkoolrijst van West-Vlaamse makelij. En dat is de verdienste van twee dynamische ondernemingen uit de regio Roeselare.

De Roeselaarse verpakkingsexpert Barias en diepvriesgroenteproducent Greenyard uit Staden slaan de handen in elkaar om een uniek project op poten te zetten. "We willen de Amerikaan gezonde voeding serveren, maar die moet tegelijk volledig op hun leest geschoeid zijn", legt Chris Mullie, ceo van Barias, uit. "Greenyard zorgt voor bloemkoolrijst van topkwaliteit, wij hebben nu een verpakking op maat ontwikkeld."

Dat is meteen ook de core business van Barias. "Het is onze missie om de eet- en levenskwaliteit van voedingsproducten te garanderen en die op een efficiënte manier te verpakken. We behandelen gekoelde en diepgevroren etenswaren en zorgen voor een aantrekkelijke en voedselveilige verpakking."

Die aanpak loont, want Barias heeft momenteel 85 mensen in dienst. Het klokte in 2019 af op een jaaromzet van 9 miljoen euro en levert producten wereldwijd. "We kunnen elke verpakking op maat van het land van bestemming maken en voldoen zo aan alle strenge eisen. We volgen ook de laatste trends en kunnen perfect QR- of RFID-codes op de verpakking plaatsen om zo extra informatie te verschaffen. Van bij welke landbouwer zijn je groenten afkomstig, welk traject heeft het product afgelegd... Alles is mogelijk." In het klantenbestand steken ondertussen onder andere IJsboerke en Mora, maar ook internationale spelers als KLM en Air France.

De aanpak van Barias viel ook Greenyard op en dat leidde tot de huidige samenwerking. "Greenyard wilde bloemkoolrijst op de Amerikaanse markt aanbieden en ging op zoek naar de juiste verpakking", stelt Greenyard-business unit manager Valentijn Verhaeghe. "De Verenigde Staten zijn een concurrentiële retailmarkt en om die goed binnen te komen, spelen we maximaal in op de gewoontes van de Amerikaan. Daarbij is een unieke verpakking van doorslaggevend belang. Dit is specialistenwerk en om de capaciteit van onze eigen verpakkingslijnen te vrijwaren, kwamen we bij Barias terecht."

"Het proces was een uitdaging", vult Chris Mullie aan. "We hebben geopteerd voor een zogenaamde bag-in-bag verpakking. De bloemkoolrijst wordt eerst in kleine steamable bags verpakt en daarna gaan ze per vier in een grotere zak om vervolgens in een kartonnen displaydoos te eindigen. De volle displaydozen worden dan weer op lage palletten geplaatst om te verschepen en kunnen bij het uitladen zo meteen de supermarktrekken in. Een minimum aan inspanning voor de eindafnemer en een erg vlotte manier van werken voor ons. De steamable bags kunnen door de consument gewoon in de microgolfoven opgewarmd worden en zo heeft die in geen tijd lekkere West-Vlaamse bloemkoolrijst op zijn bord."

Greenyard ontwikkelde een biologische en glutenvrije bloemkoolrijst met een specifieke kruiding. "Of seasoning, zoals dat in het Engels heet. Zo kunnen de Amerikanen een gezonde maaltijd in de supermarkt kiezen en kunnen ze die in sneltempo klaarmaken."

De bloemkoolrijst met een innoverend jasje is niet het eerste wapenfeit tussen de beide ondernemingen. "Barias is een uitstekende partner wanneer het gaat om complexe verpakkingen. Hier vinden we de juiste service en expertise", stelt Valentijn Verhaeghe nog.

Als het verhaal in New York City aanslaat, kan een expansie over de rest van het land volgen. "Dit is ons eerste grote project op Amerikaanse bodem", benadrukt Chris Mullie. "Maar het smaakt nu al naar meer. De States zijn een gigantische afzetmarkt, daar willen we verder op inspelen. De bloemkoolrijst is een zeer interessante test en we werken nu al erg efficiënt. Wanneer de boer de bloemkool oogst, kan die in zijn verwerkte vorm al twee maanden later in Amerika te vinden zijn."

"Daar hebben ze onze knowhow en topkwaliteit ook ontdekt. Belgische en West-Vlaamse groenten hebben er een uitstekend imago. Combineer die troef met een verpakking die uit het pak springt en je kan een mooi verhaal schrijven. Dat zijn we dan ook van plan", besluit Chris Mullie.



  Nieuwsflash
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer
 
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Twee nieuwe voederbietrassen toegelaten op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Tweede raming van de landbouweconomische rekeningen voor 2024Lees meer
 
 
Troostwijk: Begin 2025 toont kentering in de Belgische agrarische veilingmarkt Lees meer
 
 
Joris Brams volgt Stefaan Lambrecht op als CEO van de Danis groep Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Nieuwe voorzitter bij REO: Dirk Declercq volgt Rita Demaré op Lees meer
 
 
Afstandsregels tot waterlopen Lees meer
 
 
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer