|
06 nov 2020 |
10:19 |
|
HZPC Potato Days
De plotselinge opkomst van de coronacrisis aan het begin van dit jaar heeft de noodzaak om samen te werken vergroot. Dat kwam woensdag 4 november naar voren op de eerste online versie van de HZPC Potato Days. "Niet alleen moeten we meer samenwerken, we moeten ook alle beschikbare informatie in de keten delen", aldus Anne Vandenbossche, voorzitter van La Note Globale.
|
"Een rollercoaster. Zo kan je dit jaar tot nu toe het beste beschrijven", zo trapt Gerard Backx, CEO van HZPC Potatoes, de eerste online HZPC Potato Days af. "We hebben onze werkwijze in korte tijd fors moeten aanpassen. De coronacrisis startte in een voor ons zeer belangrijke periode, namelijk de periode waarin wij al ons product wereldwijd zouden verschepen. En hoewel we logistiek veel beren op de weg zagen, ben ik trots op hoe we naar oplossingen hebben gezocht. Zo ook voor deze bijeenkomst. Voor de makkelijke weg kiezen – en het evenement afblazen – zat er dan ook niet in."
Invloeden van corona
De coronacrisis vloeit als een rode draad door het event, en dat is niet vreemd. Zowel Maarten van Mensvoort (van Intersnack Group) als Cedric Porter (van World Potato Markets) vertelden dat er aan het begin van de crisis logistiek flink wat problemen voorzien werden. "Er was zoveel vraag naar bepaalde producten – zoals noten, zonnebloemolie en aardappelen – dat wij onze transporten moesten versnellen om aan de vraag vanuit de supermarkten te kunnen voldoen. Daarbij speelde natuurlijk ook de vraag of we überhaupt over de grens mochten reizen", vertelt Van Mensvoort. "Toch was de impact van de coronacrisis bij Intersnack Group beperkt, omdat onze productie redelijk lokaal is en dichtbij de fabrieken."
Dat is duidelijk goed om te horen, maar zeker niet voor alle partijen het geval. Porter weerspiegelt de andere kant. "Tegenover een 10% groei van aankopen in de supermarkt stond 1 volledig wegvallende afzetmarkt. Die richting de horeca en restaurants. Er moest daarom gezocht worden naar alternatieve afzetmarkten. Die zijn gevonden in onder meer de diervoederindustrie en biogasindustrie, maar door de lage prijzen ging product hier met pijn in het hart heen. Een gevolg van deze wegvallende afzet is dat het Europese aardappelareaal in 2021 naar verluidt kleiner zal uitpakken." In de Verenigde Staten is daar aan het begin van de crisis al op ingespeeld en is het areaal inmiddels al ingeperkt.
Ook kwam de steeds beperktere gereedschapskist met gewasbeschermingsmiddelen kort voorbij. Niet alleen voor telers is dit een uitdaging, maar ook voor HZPC zelf. "De druk om rassen te ontwikkelen die resistent zijn tegen veel virussen en ziekten wordt steeds groter, omdat het middelenpakket in rap tempo wordt afgebouwd", stelt veredelaar Peter Vos van HZPC. "Daarnaast zijn we ook zoet met de klimaatverandering. Doordat het aantal droge zomers toeneemt, ligt er ook druk om rassen te ontwikkelen die hier beter mee om kunnen gaan." Kortom, er is nog genoeg werk aan de winkel de komende jaren.
Samenwerking in de keten
De hoofdconclusie van de virtuele bijeenkomst was toch wel dat de coronacrisis heeft doen nadenken over het belang van samenwerking. "We hebben allemaal te maken met uitdagende tijden. Denk alleen al aan het sluiten van onze belangrijkste afzetmarkt: de horeca en restaurants", zo vertelde Anne VandenBossche, de voorzitter van La Note Globale. "De overgebleven tonnen moesten naar andere kanalen worden afgezet en samenwerking is daarin essentieel gebleken. Ook het delen van informatie binnen de keten wordt steeds belangrijker."
Dat laatste wordt ook onderstreept door Dick Zelhorst van Aviko. "We kunnen immers niet alleen naar onze eigen bubbel kijken. Het gedrag van de consument verandert tegenwoordig continu. De consument wil bijvoorbeeld steeds vaker gezond en veilig voedsel. Daar kunnen wij alleen op inspelen door samen te werken en alle beschikbare informatie te delen met de andere partijen in de keten. Denk daarbij aan HZPC voor de ontwikkeling van nieuwe rassen."
Geen 'Potato Person of the Year'
HZPC reikt doorgaans ieder jaar de 'Potato Person of the Year'-award uit, maar dit keer was dat allemaal net even anders. "Helaas is het niet mogelijk om in een jaar als deze één persoon uit te kiezen die iets bijzonders heeft gedaan. Daarom hebben we als HZPC besloten om het prijzengeld op een andere manier te besteden. We doneren de €10.000 aan het United Nations World Food Programme." Het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties won dit jaar ook de Nobel Peace Price. "Lokale voedselvoorziening wordt steeds belangrijker en is zeker nog geen gemeengoed. In de wereld heeft nog altijd 1 op de 10 personen honger als hij/zij gaat slapen. Dat is te veel en we willen ons steentje bijdragen aan de oplossing hiervan", zo besluit Backx.
|
|
|
|