|
05 jan 2021 |
07:43 |
|
REO veiling: met de prei aan de gang nu
Ondanks de coronacrisis en de droogte in mei en juni kende de Roeselaarse REO Veiling toch een goed jaar. “Veel mensen gingen zelf gaan koken en gebruikten daarvoor verse groenten”, aldus directeur Paul Demyttenaere, die zich wel zorgen blijft maken over de groenten in de openlucht.
|
Met een omzet van ongeveer 207 miljoen euro doet de REO Veiling het qua omzet slechts 800.000 euro minder goed dan in 2019, wat een recordjaar was. “We kunnen terugblikken op een geslaagd jaar met een aanvoergroei van 2,5 procent. Dat is een record”, zegt Paul Demyttenaere.
Hij looft de landbouwers voor hun inzet dit jaar. “De producenten zijn in dit coronajaar met een goede portie boerenverstand blijven doordoen. Iedereen volgde nauw de maatregelen, we zijn met de veiling 2020 veilig doorgekomen. Dankzij de inzet van zowel medewerkers, producenten en verkopers is dit heel belangrijk van de economie niet stilgevallen”, aldus de dankbare directeur.
Bij de REO Veiling is men blij dat meer dan tachtig procent van de export naar de Benelux en Frankrijk is gegaan. “2020 heeft getoond dat we een heel sterke speler in de korte keten zijn als het om groenten gaat. We merken dat heel veel mensen zelf zijn gaan koken. Daarbij gebruikten ze vaak verse groenten. Men is gezonder gaan eten en we zijn blij dat we hierbij ons steentje hebben kunnen bijdragen.” De populairste groente blijft de tomaat, die goed is voor een vierde van de totale jaaromzet van de REO Veiling. “Mede dankzij de nieuwe serres aan de overkant van de veiling zien we bij tomaten een serieuze omzetgroei.”
Prei en aardbeien vervolledigen de top 3 van de populairste producten. Vorig jaar uitte Demyttenaere nog zijn bezorgdheid over prei en andere openluchtgroenten. “Die bezorgdheid is zeker nog niet verdwenen. De regelgeving voor de preiteelt is erg streng. We zijn zeker bereid om samen met de overheid te kijken om extra water te bufferen. We moeten proberen om dergelijke teelten door de moeilijke droge periodes te halen.”
Terwijl onder andere tomaten, witlof en aardbeien een goed jaar kenden, hadden bepaalde nicheproducten het heel erg moeilijk. “Dat zijn vooral producten voor de restaurantsector, zoals babyleaf of minigroenten. Die markt is in elkaar geklapt door de coronacrisis en de daaraan gepaarde sluiting van de horeca.”
|
|
|
|