Het Kanaal Gent-Terneuzen vormt een fysieke barrière tussen het landbouwgebied van het Meetjesland en het Waasland. Er zijn desondanks wel verschillende connecties tussen beide landbouwgebieden.
Via de Zelzatebrug maakt het landbouwverkeer de verbinding tussen de twee kanten van het Kanaal Gent-Terneuzen. Via de gewestwegen N436 en N449 verplaatst het verkeer zich vervolgens richting respectievelijk het Meetjesland en het Waasland.
De ingrepen van het project R4WO zullen een impact hebben op dit landbouwverkeer. Uit een Landbouwimpactstudie (LIS) van 2020 blijkt dat bijna honderd landbouwers betrokken zijn bij de noodzakelijke oplossing voor de verbinding tussen de oostelijke en westelijke kant. Er is namelijk zowel impact voor bedrijfszetels die percelen aan de overzijde hebben, als voor landbouwers die percelen langs beide kanten van het kanaal hebben. Daarnaast zijn er ook nog transporten voor diensten aan die bedrijven (bijvoorbeeld mesttransport, loonwerkers, toelevering) en met landbouwvoertuigen naar bedrijven in de haven van Gent (bijvoorbeeld aanvoer naar Alco Bio Fuel).
Op de vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Stijn De Roo (CD&V) antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld): “Vandaag is de R4 over bepaalde delen niet gecategoriseerd als autoweg of autosnelweg, waardoor landbouwvoertuigen over die betreffende delen van de R4 mogen rijden. Na uitvoering van de werken is het de bedoeling de R4 aan te duiden als autoweg. Een aanvullend reglement op het wegverkeer moet bepalen of op de R4 het statuut autoweg wordt ingevoerd.
Op een autoweg kunnen landbouwvoertuigen enkel nog toegelaten worden indien ze gecategoriseerd wordt als “uitzonderlijk landbouwverkeer”.
Voor het landbouwverkeer dat geen gebruik meer mag maken van de R4 dient er een alternatieve route aangeduid te worden via het onderliggende wegennet.
De verbinding tussen het Meetjesland en het Waasland via het onderliggende wegennet kan via volgende route verlopen (vanuit het Meetjesland naar Waasland):
- Via N436 tot aan de R4 (Kanaalstraat)
- Via de Kanaalstraat naar de Leegstraat
- Via Leegstraat, Sint-Franciesdijk en Oudeburgse Sluis naar Langelede (oostzijde)
- Via Langelede (oostzijde) tot aan de E34
- Vervolgens zijn er twee opties:
· Verder naar het zuiden via Langelede tot aan N449 (Walderdonk):
vanaf hier zijn de landbouwgebieden rond Sint-Kruis-Winkel bereikbaar.
· Naar het oosten via de zuidelijke parallelweg en vervolgens via Catharinastraat-zuid en Axelsvaardeken naar Kalve en vervolgens richting Kalverbrug over de Moervaart.
Hiermee kan het landbouwgebied ten oosten van Wachtebeke en ten zuiden van de Moervaart bereikt worden.
Samen met de gemeentebesturen van Zelzate en Wachtebeke alsook met de provincie dienen de routes voor het landbouwverkeer en fietsverkeer verder verfijnd te worden.
De werkvennootschap heeft de opdracht gekregen een mobiliteitsstudie uit te werken gekoppeld aan de omvorming van de doortocht van Zelzate. De verbinding van het landbouwverkeer tussen Waasland en Meetjesland wordt hierin mee opgenomen.”
Stijn De Roo: “Ook na de ombouw van de R4 moet het landbouwverkeer mogelijk blijven tussen het Meetjesland en het Waasland. De aanduiding als 'autoweg' laat enkel de landbouwvoertuigen gecategoriseerd als ‘uitzonderlijk landbouwverkeer’ toe. Het is daarom goed dat de verbinding voor het overige landbouwverkeer mee opgenomen wordt in de mobiliteitsstudie voor de doortocht Zelzate, die zal uitgevoerd worden door De Werkvennootschap.
De gemeentebesturen, het provinciebestuur, het Agentschap Wegen en Verkeer en de landbouworganisaties moeten verder betrokken worden bij het vastleggen van de alternatieve route voor het landbouwverkeer om zo een vlotte mobiliteit voor meer dan 100 betrokken landbouwers te garanderen.”
Bijlage: kaart met de verder te verfijnen routes, vraag en antwoord