Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 30 jul 2021 10:01 

Zure melk bij AH en ALDI


Halfvolle houdbare melk (UHT) wordt vandaag aangeboden voor 49 cent/l bij Albert Heyn in België. Dezelfde halfvolle UHT-melk wordt 40cent/l duurder verkocht in Nederland.

Geen zinnig mens kan ons uitleggen waarmee dat prijsverschil te verantwoorden is. Magere melk wordt bij dezelfde AH in België voortaan verkocht tegen de schandalig lage prijs van 32 cent/l, komend van 49cent/l. (zie bijlage). ALDI België verkoopt vandaag halfvolle melk van het huismerk Milsa tegen 55 cent/l, met een in de winkels geafficheerde prijsdaling van  10 cent/l, wat neerkomt op een daling van 18%. Magere melk wordt er voortaan verkocht voor een prijs van 49 cent in plaats van 59 cent/l. (zie bijlage)

Dit is een verhaal met een kwalijk zuur geurtje aan.

Zuur voor de landbouwer en de melkerij die uitgeperst worden als citroenen om de winstmarges van de retailers hoog te houden.

Zuur voor de consument die niet krijgt waarvoor hij denkt te betalen. AH maakt graag grote schijn met zijn duurzaamheid en zijn leveranciers, maar uiteindelijk is het puur consumentenbedrog. De goedkoopste fles water in die winkels is duurder. Consument, wordt wakker en pik dit prijzenspelletje ook niet langer!

De internationale prijsnoteringen  voor zuivelproducten zijn de laatste maanden aan een stille opmars bezig en compenseren op vandaag nog maar amper de te lage uitbetaalde boerenmelkprijzen van het voorbije jaar. Inspelen op sterk gedaalde prijsnoteringen op de internationale zuivelmarkten doen de warenhuisgroepen helemaal niet, de internationale noteringen voor zuivelproducten trekken al een tijdje weer aan.

De retailers kiezen opnieuw voor de techniek van de verschroeide aarde en ontzien boer noch koe door hun rush naar de gouden medaille voor laagste prijszetter. Het is duidelijk: zuivelproducten worden opnieuw als lokmiddel ingezet. De prijzenoorlog tussen de grootwarenhuizen is weer volop losgebarsten en duwt uiteindelijk de melkveehouders weer de dieperik in. Daarmee vervallen de retailers opnieuw in de hen vertrouwde werkwijze om melkverwerkers tegen elkaar uit te spelen om te mogen leveren.

De huidige evolutie is voor het Algemeen Boerensyndicaat en haar leden-melkveehouders onaanvaardbaar en noopt ons tot actie.

Door dergelijke onderhandelingstactieken en lage prijszetting te hanteren komt eens te meer naar boven hoe belangrijk het is dat de Europese Richtlijn tegen oneerlijke handelspraktijken ook in België naar behoren omgezet wordt naar een juridisch kader dat dergelijk onderhandelings- en dumpingpraktijken onmogelijk moet maken.

 


  Nieuwsflash
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer
 
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Twee nieuwe voederbietrassen toegelaten op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Tweede raming van de landbouweconomische rekeningen voor 2024Lees meer
 
 
Troostwijk: Begin 2025 toont kentering in de Belgische agrarische veilingmarkt Lees meer
 
 
Joris Brams volgt Stefaan Lambrecht op als CEO van de Danis groep Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Nieuwe voorzitter bij REO: Dirk Declercq volgt Rita Demaré op Lees meer
 
 
Afstandsregels tot waterlopen Lees meer
 
 
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer