Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Volgend artikelVolgend Artikel

 17 jan 2022 09:30 

Nieuwe onderzoeksmethoden op aankoopgedrag


VLAM heeft zich binnen Vlaanderen ontwikkeld tot een marketingkenniscentrum dat kennis bezit over de markt, het consumentengedrag continu opvolgt en trends detecteert. Deze kennis wordt ingezet om de Vlaamse landbouw, tuinbouw, visserij en agrovoeding te ondersteunen en een gezonde, lokale en duurzame voeding te stimuleren bij de consument. In de toekomst wil VLAM dit nog versterken. Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits via het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten.

 

Uit eigen onderzoek is gebleken dat de consument steeds meer belang hecht aan de herkomst van zijn voeding en nood heeft aan meer herkenbaarheid van lokale voeding. De coronacrisis heeft hier ook toe bijgedragen. Zo geeft 49% van de Vlaamse gezinnen aan in de toekomst meer lokale voeding te willen kopen en 32% zegt dit nu al vaak te doen. Of deze goede intenties daadwerkelijk vertaald worden in aankoopgedrag van de consument is een interessant gegeven. De toegepaste methoden van VLAM brengen de voorkeuren en de intenties van de consument al goed in kaart, maar geven nog onvoldoende inzicht in het effectieve gedrag van de consument. Hier wil VLAM verder werk van maken met de steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO). Met PIO wil Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits de publieke sector in Vlaanderen aansporen om zijn enorme koopkracht meer strategisch in te zetten voor innovatie. PIO biedt begeleiding en cofinanciering aan overheidsorganisaties die via overheidsopdrachten innovatieve producten en systemen willen laten ontwikkelen, testen en aankopen. Meer info: innovatieveoverheidsopdrachten.be.

Vlaams minister van Economie en Landbouw Hilde Crevits: “Met de PIO-ondersteuning kan VLAM gebruik maken van nieuwe onderzoeksmethoden om het consumptiepatroon van de Vlaming nog meer uit te diepen en te begeleiden naar een gezonde, lokale en duurzame voedingskeuze. Vernieuwende onderzoeksmethoden zoals een digitale conceptstore, neuromarketing en kennisgrafieken zullen VLAM in staat stellen om meer inzicht te krijgen in het consumentengedrag en zo zijn promotieactiviteiten gerichter en efficiënter aan te pakken.”

Met het PIO-project “Consumenten begeleiden naar lokale voeding” zullen methoden in een nog wetenschappelijke of conceptuele fase getest worden voor toepassing op een bredere schaal. Er wordt onderzocht welke inzichten deze nieuwe technieken kunnen bieden in de herkenbaarheid van voedingsproducten en het aankoopgedrag van de consument.

 


  Nieuwsflash
 
Verkenning kansrijke exportmarkten voor dierlijke mest NLLees meer
 
 
15 nieuwe Bib Gourmand restaurants in de MICHELIN Gids België en Luxemburg 2025Lees meer
 
 
Leden vakjury PotatoEurope 2025 Innovation Award bekend Lees meer
 
 
Twee nieuwe voederbietrassen toegelaten op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Uiterste indieningsdatum verzamelaanvraag nadert snel Lees meer
 
 
Tweede raming van de landbouweconomische rekeningen voor 2024Lees meer
 
 
Troostwijk: Begin 2025 toont kentering in de Belgische agrarische veilingmarkt Lees meer
 
 
Joris Brams volgt Stefaan Lambrecht op als CEO van de Danis groep Lees meer
 
 
Landbouwconjunctuur stijgt naar hoogste niveau sinds 2017 Lees meer
 
 
Nieuwe voorzitter bij REO: Dirk Declercq volgt Rita Demaré op Lees meer
 
 
Afstandsregels tot waterlopen Lees meer
 
 
Facturen op papier en via pdf binnenkort verleden tijd! Lees meer
 
 
Verzamelaanvraag 2025 en impact van het gewijzigd MestdecreetLees meer
 
 
Erkenning overstroming van 2-5 januari 2024 als ramp Lees meer