Oorzaak van deze vervuiling is de intussen enorm dikke sliblaag met nutriënten en zware metalen, die al jaren geleden had moeten geruimd worden door de diensten van Vlaams minister van Mobiliteit Peeters. Deze sliblaag zorgt onder meer voor de jaarlijkse overwoekering van eendenkroos en blauwalgen in deze belangrijke W-Vlaamse waterloop, en ook de zware metalen in de haven van Nieuwpoort zorgen voor een bedreiging van de mens, de onderwaterfauna en -flora, en landbouwers die het water uit het ijzerbekken nodig hebben voor hun landbouwactiviteiten.
Eind 2020 beloofde minister Peeters dat de Ijzer en de haven van Nieuwpoort ten laatste in 2022 zouden gebaggerd worden (zie het antwoord op mijn schriftelijke parlementaire vraag nr. 88 van 14.10.2020).
Aangezien deze broodnodige baggerwerken echter nog steeds op zich lieten wachten, heb ik Vlaams minister Peeters hieromtrent opnieuw bevraagd tijdens de voorbije maand juni.
Uit het hallucinante antwoord dat ik ontving en dat ik jullie hierbij in primeur bezorg (vraag en antwoord moeten nog op de website van het Vlaams Parlement verschijnen), blijkt dat minister Peeters haar verantwoordelijkheid ten opzichte van de West-Vlaamse bewoners van het Ijzerbekken volledig van zich afschuift!
Pas in 2023 zal de minister immers de vereiste baggercontracten afsluiten, wat betekent dat de Ijzer en de haven van Nieuwpoort pas ten vroegste in de loop van 2023 of zelfs 2024 zullen kunnen gebaggerd worden.
Intussen blijft de sliblaag verder aandikken en kunnen de zware metalen zich steeds meer verspreiden in het Ijzerbekken… Het einde van de steeds maar weerkerende eendenkroos- en blauwalgenproblematiek in het Ijzerbekken zal met andere woorden door toedoen van de Vlaamse minister van Mobiliteit nog enige tijd blijven aanslepen in onze West-Vlaamse regio!
Carmen Ryheul, Vlaams Volksvertegenwoordiger