|
06 okt 2022 |
09:56 |
|
Elke dag van oktober ongeval met landbouwvoertuig
In de maand oktober gebeurt elke dag een ongeval met een landbouwvoertuig. Verkeersinstituut VIAS roept in deze oogstperiode op tot wederzijdse alertheid: “Het is aan landbouwers om hun modder zoveel mogelijk van de weg te vegen, maar andere weggebruikers moeten er zich ook bewust van zijn dat er nu veel activiteit is en dat snelheid moet aangepast worden”, klinkt het.
|
In oktober vorig jaar gebeurden liefst 30 letselongevallen waarbij een landbouwvoertuig was betrokken. Het jaar daarvoor waren dat er in die maand 15, maar in september ook 30. In 2019 was 21 keer een tractor of ander landbouwvoertuig betrokken in een ongeval met gewonden. “Niet onlogisch dat oktober de meest precaire maand is”, zegt Stef Willems van VIAS, dat de cijfers heeft verzameld en gebundeld. “Oktober is doorgaans de maand waar op veel plaatsen nog van alles geoogst wordt.” Ook in september en in de zomermaanden, wanneer op akkers en velden gezaaid en geoogst wordt, liggen de ongevallencijfers hoog. Zo’n landbouwvoertuig blijft groot en breed. 2,55 meter, volgens de regels, maar breder kan ook mits een aantal uitzonderingsregels. Alleen zijn de weersomstandigheden in de zomer doorgaans beter, waardoor modder - wat bij een groot deel van de ongevallen toch de oorzaak is - minder een rol speelt. Ook de zichtbaarheid is dan beter.
In de provincie West-Vlaanderen gebeuren de meeste ongevallen. Vorig jaar waren dat er 39. Het jaar daarvoor 30. Ook in Limburg, Oost-Vlaanderen en Namen liggen de cijfers hoger dan elders. In 2021 gebeurden daar respectievelijk 22, 32 en 24 letselongevallen met landbouwvoertuigen. Ter vergelijking: in meer verstedelijkte provincies, zoals Vlaams- en Waals Brabant, waren dat er 9 en 4. In Brussel gebeurde geen enkel ongeval waarbij een landbouwer betrokken was.
We vragen ook begrip voor landbouwers. Zij kunnen niet elke keer ze van hun land komen, een uur gaan vegen. Modder is nu eenmaal niet te vermijden. Automobilisten moeten ook hun snelheid aanpassen.
Verkeersinstituut VIAS roept op tot alertheid, zeker in deze tijd van het jaar. “In regio’s waar veel aan landbouw wordt gedaan, is het absoluut een aandachtspunt. Voor landbouwers - zij mogen de modder van hun akkers niet zomaar op de openbare weg achterlaten -, maar ook voor fietsers en automobilisten. Het is ook aan hén om hun snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden, de staat van de weg en de zichtbaarheid. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. De cijfers blijven stabiel, in de voorbije vijf jaar vielen jaarlijks tussen de 80 en 120 slachtoffers bij een ongeluk tussen landbouwvoertuig en wagen en tussen de 33 en 41 slachtoffers bij een ongeluk tussen landbouwvoertuig en fietser, en dus moeten we blijven sensibiliseren.”
VIAS vraagt ook begrip. Want inderdaad, landbouwers zijn er wel voor verantwoordelijk dat ze de weg die aan hun akkers ligt, vrijmaken van modder, maar het moet ook praktisch doenbaar blijven, vinden ze. “Een landbouwer kan niet elke keer hij van zijn land komt, een uur gaan vegen om alles proper te maken. Modder is nu eenmaal niet te vermijden. De algemene regel is ‘zo snel mogelijk’. Soms vegen ze slechts kort na elke rit en houden ze de grote schoonmaak voor als ze enkele keren over en weer gereden zijn. Al moeten ze gevaar wel signaliseren.”
|
|
|
|