Akkerbouw
Algemeen
Dieren
Economie
Markten
Mechanisatie
Milieu
Politiek
Tuinbouw
Veehouderij
Voeding
Inloggen
 
 
 
Klik hier om u te registreren en te abonneren
(72,60 euro per jaar)
 
Wachtwoord vergeten
Vorig ArtikelVorig artikel Volgend artikelVolgend Artikel

 24 okt 2024 14:22 

Administratieve vereenvoudiging in de landbouwsector


Vraag om uitleg over de administratieve vereenvoudiging in de landbouwsector van Jurgen Callaerts aan minister Jo Brouns

De voorzitter

De heer Callaerts heeft het woord.

Jurgen Callaerts (N-VA)

Minister, ook van mijn kant veel succes gewenst met deze bevoegdheid. Ik kijk er alvast naar uit. Als neofiet in dit parlement ben ik nog wat zoekende om alle procedures goed in de vingers te krijgen. Dan leek het me wel opportuun om mijn eerste vraag over administratieve vereenvoudiging te laten gaan, en dan specifiek in de landbouwsector.

Minister, in het Vlaamse regeerakkoord wordt de nadruk sterk gelegd op administratieve vereenvoudiging. Zo lezen we dat in de eerste plaats land- en tuinbouwers ondernemers zijn die zich met hun beroep willen bezighouden en niet met administratieve lasten. Daarom zet de Vlaamse Regering ook in op het vermijden van overbodige administratieve lasten. U moet dan in het kader van dat regeringsproject voor de beperking van administratieve lasten, in het eerste jaar van de legislatuur en na een evaluatie van de bestaande toestand, een actieplan voorleggen om te kijken hoe we de overbodige regeldruk kunnen beperken. Dat mag niet leiden tot een afzwakking van het milieubeschermingsniveau en het vergroten van de doelafstand. De toetssteen is of er een impact is van de administratieve aanpassingen op het al dan niet behalen van de vooropgestelde doelstellingen. Vervolgens wordt van u, minister, verwacht om de juiste reglementaire en decretale initiatieven te nemen ter uitvoering van dat actieplan.

Er wordt ook gewerkt aan een uniek loket voor de land- en tuinbouwers waarbij wordt uitgegaan van het ‘only once’-principe – een mooi principe dat altijd goed bekt maar waarbij de uitvoering vaak wat moeilijker gaat –, waarbij land- en tuinbouwers maar een keer alles moeten ingeven in plaats van verschillende keren in de verschillende databanken.

Minister, kunt u wat meer toelichting geven bij uw plan van aanpak? 

Hoe zal de huidige situatie geëvalueerd worden en, vooral, op welke termijn wenst u dat te doen? 

Welke stappen moeten er worden gezet om tot dat uniek loket te komen? Welke zaken zullen in dat loket worden opgenomen?

De voorzitter

Minister Brouns heeft het woord.

Minister Jo Brouns

Collega Callaerts, het is uiteraard een heel belangrijke vraag. De ambitie om de administratieve lasten en regeldruk te doen dalen, is een regeringsbreed project. Vanaf dag één hebben we rond de tafel uitgesproken dat dat iets is dat zeker ook binnen de land- en tuinbouw, maar ook heel breed binnen de Vlaamse overheid, nodig is om de regeldruk en de administratieve lasten te verminderen die onnodig zijn, en heel specifiek dat dit geen nadelige economische of ecologische impact heeft. Dat is altijd een belangrijke toetssteen geweest. Als je teruggaat in de tijd, zien we weinig regeerakkoorden waarin we dat niet hebben ingeschreven. Daarom werken we daar zeker op verder.

We hebben natuurlijk niet stilgezeten. U weet dat we in de vorige legislatuur naar aanleiding van de zorgen die Europabreed door de sector zijn geuit, ook in Vlaanderen een landbouwakkoord hebben gemaakt waarin we al een heel aantal maatregelen hebben voorzien met betrekking tot het verminderen van de administratieve lasten. De kalenderlandbouw kwam daar aan bod, meer tijd voor het indienen van de mestbankaangifte. Dat is een heel specifiek voorbeeld dat al heel concreet is omgezet.

De bedoeling is dat we in de loop van 2025 door het agentschap een actieplan tot administratieve vereenvoudiging en beperking van de overbodige regeldruk laten opmaken. Aan de opmaak van dat plan gaat natuurlijk een evaluatie van de bestaande toestand vooraf. De inbreng van het werkveld is voor mij uiteraard cruciaal bij de evaluatie en de opmaak van het actieplan omdat degenen die elke dag met de ‘botten’ in het veld staan, weten waar ze tegenaan lopen. Waar nuttig en nodig zal de bestaande regelgeving daarna worden aangepast.

Preventie is eveneens van groot belang. Daarom zal ik bij nieuwe beleidsmaatregelen eveneens inzetten op het vermijden van de overbodige administratieve lasten en de regeldruk.

Op onze vraag onderzocht het Agentschap Landbouw en Zeevisserij dit voorjaar welke scenario’s voor een uniek loket haalbaar zijn, ook voor de andere betrokken administraties. Verschillende opties lagen daarbij op tafel, gaande van minimale harmoniseringsstappen tot van nul af aan een volledig nieuw geïntegreerd loket bouwen. Het spreekt voor zich dat bij het ene al meer komt kijken dan bij het andere.

Een overzichtsloket dat de verschillende bestaande loketten gezamenlijk ontsluit, werd daar op de korte termijn als een haalbare piste vooropgesteld.

Ik wil nagaan of we toch niet verder kunnen gaan dan dat. De vraag naar een uniek loket is er vanuit de sector gekomen en ik wil daarom onze Vlaamse landbouwers actief betrekken en hun stem horen. Daarom geef ik het Agentschap Landbouw en Zeevisserij de opdracht om bij de landbouwers een gedegen ‘customer journey’-analyse te maken. Hoe gebruiken en ervaren onze landbouwers de verschillende loketten nu echt? Hoe zien zij een uniek loket en wat zou voor hen werkelijk het verschil kunnen maken?

Een overzichtsloket zal al een uitstekende stap betekenen maar indien de sector goede en realistische voorstellen aanbrengt om verder te gaan, dan zullen we die zeker ter harte nemen.

We hebben in de landbouwsector alvast heel wat ervaring dankzij de ontwikkeling van het informatiedeelplatform DjustConnect, waar ik de voorbije legislatuur middelen voor heb vrijgemaakt. Hoe meer data en datastromen we op dat platform kunnen laten toekomen, hoe eenvoudiger het wordt om ze via eenzelfde loket te ontsluiten.

De voorzitter

De heer Callaerts heeft het woord.

Jurgen Callaerts (N-VA)

Dank u, minister. Het is alvast heel goed te vernemen dat er al heel wat stappen genomen zijn. Dat appreciëren wij ten zeerste. Ook voor onze fractie is die administratieve vereenvoudiging uiteraard een belangrijk punt. Het is kort dag, het is dus goed om te vernemen dat u al enkele acties ondernomen hebt.

Ik heb een bijkomende vraag. Landbouw valt niet enkel onder de bevoegdheid van de deelstaten, maar ook van de federale staat. Zijn er al initiatieven genomen richting de federale overheid? Mogen wij binnenkort eventueel een samenwerkingsakkoord verwachten? Op dat vlak heb ik wel wat ervaring: dat gaat niet van dag op dag. Als u snel wilt schakelen, zult u daar misschien botsen op een institutioneel probleem. Wat zijn uw intenties op dat vlak, minister?

De voorzitter

Minister Brouns heeft het woord.

Minister Jo Brouns

Dat is een terechte vraag, een logische vraag. Ik denk dat het nodig is dat op elk bestuursniveau dat een impact heeft op de sector, de kritische analyse wordt gemaakt. Zoals u weet, wordt niet alleen op Vlaams niveau de regeldruk nagegaan en bekeken wat aangepast kan worden of onnodig is. Deze oefening gebeurt ook op federaal en Europees niveau. Niet onbelangrijk: alles wat marktwerking en prijsvorming betreft, vormt het thema van een federale werkgroep.

Het antwoord op uw vraag is dus ja. De verschillende niveaus die betrokken zijn bij landbouw, schuiven mee aan tafel om de oefening te maken en na te gaan hoe de regeldruk en de administratieve lasten verlaagd kunnen worden.

De voorzitter

De heer Callaerts heeft het woord.

Jurgen Callaerts (N-VA)

Minister, goed om te vernemen dat ook die oefening wordt meegenomen. Ik wil u dan ook uitnodigen om regelmatig daarover terug te koppelen. Ik wil mijn vraag naar een ontwerp van samenwerkingsakkoord graag in de actualiteit houden want dat is een ‘zware bevalling’, zoals we zeggen. Ik hoop dus dat er regelmatig een terugkoppeling komt en eventueel zelfs een gedachtewisseling. Daar kijken wij zeker naar uit.

De voorzitter

De vraag om uitleg is afgehandeld.

 


  Nieuwsflash
 
Rampenfonds: hevige regenval zomer 2021 - schadedossier indienen 31/10/2021Lees meer
 
 
INTERPOM 2024 Energieboost voor een aardappelsector in versnelde transitie Lees meer
 
 
Geen kalenderlandbouw meer voor inzaai vanggewassenLees meer
 
 
Flankerend beleid ter uitvoering van de PASLees meer
 
 
Nieuwe sensor moet luchtkwaliteit aan de kust verbeteren Lees meer
 
 
Provincie West-Vlaanderen stimuleert PAS-klare oplossingen voor de stikstofproblematiek Lees meer
 
 
Advies Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek over de kritische depositiewaarden voor stikstofLees meer
 
 
Over de dalende groeicijfers van de biomarkt in 2023 Lees meer
 
 
Al 175 var­kens­be­drij­ven gin­gen in op Vlaam­se uitstapregeling Lees meer
 
 
Grensoverschrijdende samenwerking met betrekking tot de waterbeheersing in de WesthoekLees meer
 
 
Administratieve vereenvoudiging in de landbouwsector Lees meer
 
 
Slechts halve druivenopbrengst in 2024Lees meer
 
 
Invoering verlaging registratierechtenLees meer
 
 
Bosuitbreidingsdoelstelling en beperkingen in landbouwgebiedLees meer
 
 
Zes nieuwe rassen wintertarwe opgenomen op de Belgische rassenlijst Lees meer
 
 
Nieuwe kans om houtkanten in Vlaanderen te versterken en uit te breiden ​ Lees meer
 
 
Découvrez les Chiffres clés 2024 : votre guide pour comprendre la Belgique en un coup d'œil Lees meer
 
 
Vlaamse Regering keurt besluit over flankerend beleid PAS goed Lees meer