Een Vlaming en zijn frieten, dat zijn twee handen op één buik. Uit kwantitatief onderzoek van VLAM blijkt namelijk dat bijna alle Vlamingen (92%) vinden dat frietjes van de frituur onlosmakelijk verbonden zijn aan onze Belgische eetcultuur. Ook de erkenning van het frietkot als Belgisch immaterieel cultureel erfgoed, is volgens maar liefst 88% van de bevraagde Vlamingen niet meer dan terecht. Dat sterke gevoel van trots en traditie over frietjes van de frituur scheert dan ook hoge toppen.
Bij thuiskomst na een lange reis, op woensdagmiddag nadat de kinderen van school afgehaald zijn, op vrijdagavond om het weekend goed te starten, of op zondagavond om het goed af te sluiten. De populairste momenten blijven ongewijzigd, maar meer dan ooit vinden Vlamingen hun frituurbezoek zowaar een traditie!
Frituurbezoek tijdens Week Van De Friet was nog nooit zo hoog
En dat we met z’n allen steeds liever naar de frituur gaan om te genieten van die lekkere verse frietjes, ook dat tonen de cijfers aan! Het frituurbezoek tijdens Week Van De Friet was tijdens de laatste editie hoger dan ooit, met de helft (49%) van de bevraagde Vlamingen die aangaf tijdens die week minstens één bezoek aan de frituur gebracht te hebben.
Week van de Friet 2024: zintuig ‘ruiken’
In de campagne van 2024 ligt de focus op de overheerlijke geur van frietjes, waarvan iedereen het water in de mond krijgt. Ze loopt zowel op de radio als op sociale media.
In een gloednieuwe radiospot staat de geur van frietjes van de frituur centraal. De spot moet ervoor zorgen dat de goesting in frietjes wordt aangewakkerd bij de Vlaming en dat hij of zij de weg naar zijn of haar frituur blijft vinden. Van 8 tot 15 november zal de spot doorheen de dag te horen zijn op o.a. Q-Music, Joe FM, StuBru en MNM. Ook via samenwerking met influencers en via Instagram en Facebook zal de goesting in frietjes van de frituur aangewakkerd worden.
De frituristen kiezen zelf hoe ze inhaken op de Week van de Friet en welke ‘speciallekes’ ze eventueel voorzien.
|