Jongeren leren de theorie en praktijk van de opleiding dan hoofdzakelijk op de werkvloer. En dat werkt. Het systeem duaal leren zorgt voor een goede en vlotte start op de arbeidsmarkt. Slechts 5,8 procent van de afgestudeerde jongeren in een duale opleiding is na een jaar nog werkzoekend. Ter vergelijking: in het deeltijds beroepssecundair onderwijs is dat 17,4 procent, in het beroepssecundair onderwijs 7,5 procent en voor technisch secundair onderwijs: 6,6 procent.
UNIZO en VOKA willen dat de Vlaamse Regering haar ambitie inzake duaal leren voor deze legislatuur kenbaar maakt. De werkgeversorganisaties vragen een duidelijke kwantitatieve en kwalitatieve doelstelling.
“We willen 30.000 jongeren in een duale opleiding hebben tegen 2030”, aldus Hans Maertens en Danny Van Assche. Concreet betekent dat een jaarlijks stijging van minstens 4.100 jongeren.
“Het is de ambitie om een grote groep jongeren via duaal leren zo goed mogelijk voor te bereiden op hun droomjob op de arbeidsmarkt of hun ambitie voor hoger onderwijs waar te maken. De manier waarop duaal leren vandaag georganiseerd is, zorgt voor een versnippering van mensen en middelen. We moeten oplossingen vinden om de veelal lage klasaantallen tegen te gaan. Daarom vragen we de Vlaamse Regering om samenwerking over de scholen, koepels, onderwijsnetten en Syntra heen te faciliteren en financieel te stimuleren. De grote stijging zien we nu in de BSO-opleiding ofwel de arbeidsmarktgerichte opleidingen. Maar ook in de TSO-opleidingen is er veel potentieel waar nog extra versterking welkom is”, zo klinkt het.
Om de groei in duaal leren verder te zetten, is het van belang om de belangrijke band tussen het opleidingsaanbod en het (potentieel) aantal werkplekken te versterken. Met andere woorden: het aanbod aan werkplekken moet bepalend zijn voor nieuw in te richten opleidingen duaal leren in een regio. Vandaag is deze band onvoldoende sterk uitgebouwd, waardoor situaties zich kunnen voordoen waarbij er meer opleidingsaanbod is dan bedrijven die een leerwerkplaats(en) ter beschikking stellen, maar evengoed waar er veel leerwerkplekken zijn en weinig opleidingsaanbod.
Tot slot is er een extra drempel ten gevolge een verstrengde interpretatie van de FOD Waso voor éénmanszaken, namelijk dat zij zich moeten aansluiten bij een externe preventiedienst wanneer zij tijdelijk een stagiair tewerkstellen in het kader van duaal leren.
“Hoewel gezond werken én veiligheid absoluut grote aandacht vereisen, twijfelen we of de aansluiting bij een externe preventiedienst voor een stagiair of een jongeren in duaal leren daartoe de meest effectieve oplossing is. Daarom doen we een oproep aan de FOD WASO om in deze kwestie een meer pragmatische houding in te nemen.”
De populairste opleidingen in duaal leren:
Onthaal, organisatie en sales (377)
Winkelmedewerker duaal (310)
Zorgkundige (204)
Haarverzorging (194)
Electrotechnicus (189)
Onderhoudsmecanicien auto (162)
logistiek (164)
Restaurant Keuken (161)
Groenaanleg en -beheer (137)
.
|