Internationalisatie groeipool van INTERPOM
INTERPOM heeft dit jaar een indrukwekkend succes geboekt, met 330 exposanten uit 15 landen en een recordaantal van 23.998 bezoekers, een stijging van 18% ten opzichte van de vorige editie. Over de drie dagen kwamen 9.471 bezoekers op zondag (+13%), 8.378 bezoekers op maandag (+20%), en 6.150 bezoekers op dinsdag (+26%). De beurs zet sterk in op internationalisering, met 31,5% buitenlandse bezoekers uit maar liefst 59 landen. Vooral de groei uit Nederland (+14%) en Frankrijk (+15,6%) sprong in het oog, terwijl het aantal bezoekers uit verder gelegen landen met een indrukwekkende 20% toenam. Bezoekers uit Canada, India, Australië, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Afrika en Noord-Europa: aardappelprofessionals uit alle continenten vinden hun weg naar deze unieke vakbeurs in België, het hart van het West-Europese aardappelland.
Christophe Vermeulen, CEO Belgapom: “Nooit eerder ontving INTERPOM zoveel bezoekers en nooit eerder was het publiek ook zo divers en internationaal. Het bewijst dat de consequente inspanning en het vasthouden aan een gouden concept zijn vruchten blijft afwerpen. Op de beurs en ook in de pers werd me vaak de vraag gesteld: wat is nu het geheim achter het succes van INTERPOM? Ik vat het meestal samen in drie woorden: integratie, professionalisme en innovatie. Integratie omdat er geen enkele andere beurs ter wereld élk aspect van de aardappelsector aan bod laat komen, van teler tot bord. Professionalisme omdat het duo van de organiserende partijen Xpo Group (Kortrijk Xpo) en Belgapom een geweldige expertise en een organisatorische flexibiliteit aan de dag leggen die ervoor zorgt dat het beste uit de beurs
wordt gehaald.
En als laatste, innovatie. We zijn het hartland van de globale aardappelbusiness en die positie houdt in dat hier de grootste vernieuwingen in de praktijk worden uitgetest. Dat zijn we ook aan onszelf verplicht als we ons koppositie willen houden. Daarom wordt deze beurs gezien als dé plek waar je unieke knowhow vindt die je nergens anders ter wereld aantreft. Dit trekt een groeiend aantal internationale bezoekers aan – de belangrijkste groeimotor van de beurs. Om die reden blijven we bewust nieuwe exposanten aantrekken die met hun innovatieve oplossingen het verschil maken. Het aardappeljaar 2024 was er, zoals wel meer, eentje met ups en downs en vooral een heel moeilijke start dit natte voorjaar. Maar we sluiten het jaar af met een deugddoende apotheose op INTERPOM. Iets wat trouwens, voor het eerst, ook de nationale pers niet ontgaan is. Ik hoop dat onze beleidsmakers hebben gezien dat we met onze vibrerende aardappelindustrie en -handel, goud in handen hebben en dat zij ons helpen om deze unieke positie te behouden én te verstevigen in de toekomst.”
Keynotes en panelgesprekken herbekijken
Belgapom zette via keynotes en panelgesprekken sterk in op kennisdeling. Zo kwamen drie cruciale thema’s aan bod: de aardappelindustrie in een geaccelereerde transitie, hoe nieuwe technologieën concreet integreren in de landbouw en hoe omgaan met water als bron van nieuwe oplossingen. Deze boeiende en interactieve sessies werden opgenomen en zullen vanaf 6 december uitgesteld kunnen herbekeken worden. Meer informatie over een Seminar Pass vindt u binnenkort op www.interpom.be.
INTERPOM 2026 – SAVE THE DATE!
Noteer alvast de datum in uw agenda voor INTERPOM 2026: 29, 30 november en 1 december 2026 in Kortrijk Xpo.
INTERPOM is een initiatief van Belgapom, de erkende beroepsvereniging van de Belgische aardappelhandel en -verwerking.
De praktische organisatie is in de handen van Kortrijk Xpo.
Info & contact: Kortrijk Xpo – Annick Pycarelle - T. +32 (0)56 24 11 11 - interpom@kortrijkxpo.com