De voorzitter
De heer Pieters heeft het woord.
Andy Pieters (N-VA)
Minister, in het kader van de passende beoordeling werd de praktische wegwijzer Stikstofdepositie op 9 januari onderworpen aan een update. De wegwijzer moet begrepen worden als de meest actuele leidraad om de significantie van een effect op de speciale beschermingszones (SBZ’s) te beoordelen. Ook gezien het feit dat het al over zeer technische materie gaat, is die handleiding zeer opportuun, zeker als het gaat over de SBZ-H-gebieden (speciale beschermingszone – Habitatrichtlijngebied). Terwijl het regeerakkoord natuurlijk een vereenvoudiging van de passende beoordeling beoogt, kan worden vastgesteld dat de praktische wegwijzer vooral aanvullingen kreeg.
Minister, op welke manieren zorgt deze praktische wegwijzer voor een vereenvoudiging ten aanzien van de vorige, buiten de introductie van een stroomschema?
De praktische wegwijzer gaat in op effecten op habitats binnen een SBZ-H die gevoelig zijn voor de depositie van stikstof. Zijn er ook wegwijzers gepland voor de andere habitats?
Welke stappen hebt u doorlopen of op stapel gezet om de passende beoordeling in haar globaliteit als instrument te vereenvoudigen, en welke tijds- en middelenwinst denkt u daarmee voor aanvragers te realiseren?
De voorzitter
Minister Brouns heeft het woord.
Minister Jo Brouns
Er wordt in de praktische wegwijzers, naast een verduidelijking, bijvoorbeeld wanneer welk beoordelingskader van toepassing is, ook in extra handvatten voorzien voor het doorlopen van de impactscoretool. Er zijn eveneens voorbeelden toegevoegd om bepaalde principes te duiden, bijvoorbeeld een leidraad scheepvaart en een leidraad inzake andere emissiebronnen. Daarnaast is ook de opbouw van de wegwijzer gewijzigd, om op die manier de info meer gericht en naargelang het type project te kunnen aanreiken. De extra informatie die is toegevoegd, is grotendeels gebaseerd op vragen of onduidelijkheden die werden gemeld aan onze administratie.
In de passende beoordeling dient te worden nagegaan of de vergunningsplichtige activiteit, plan of programma de realisatie van de instandhoudingsdoelstellingen (IHD’s) in een speciale beschermingszone al dan niet hypothekeert. Een praktische wegwijzer biedt dus een actuele leidraad voor het beoordelen van een effect daarop voor een bepaalde effectgroep in het Habitatrichtlijngebied.
De praktische wegwijzer voor de effectgroep stikstofdepositie is een vertaling naar de praktijk van de bepalingen in het Stikstofdecreet. Dat decreet is gericht op de habitats waarvoor instandhoudingsdoelstellingen zijn vastgesteld in de S-IHD-besluiten (specifieke instandhoudingsdoelstelling) voor elke SBZ aangewezen met toepassing van de Habitatrichtlijn. Het zijn dus de tot doel gestelde habitats die zich situeren binnen de desbetreffende SBZ-H, die binnen de passende beoordeling in rekening moeten worden gebracht.
Naast de praktische wegwijzers, die vooral proberen wegwijs te maken in de verschillende procedures, wil de Vlaamse Regering ook de kaders verder vereenvoudigen. In uitvoering van het Vlaamse regeerakkoord richtte ik reeds, samen met de minister-president, een gemengde commissie van experten, academici en administraties op die concrete voorstellen voor een versnelling en vereenvoudiging van het aanvragen, verkrijgen en behouden van omgevingsvergunningen moet uitwerken. Er werd ook heel specifiek verwezen naar bijvoorbeeld de milieueffectrapportage (MER) en de passende beoordeling als een opdracht voor die commissie.
Onlangs besloot de Vlaamse Regering ook om een traject op te starten naar verdere administratieve en regelgevende vereenvoudiging, alsook om een actieplan op te stellen om de competitiviteit en de productiviteit van de Vlaamse economie te verhogen. De minister-president zal ook die trajecten intensief begeleiden. Hij vroeg mij ook om wat mijn beleidsdomein betreft met voorstellen voor bijkomende vereenvoudigingen te komen, dus ook op het vlak van de passende beoordeling. Onder meer het Vrijstellingsbesluit kan ook hier mogelijkheden bieden. Daarover hebben we het zojuist ook al uitgebreid gehad.
De voorzitter
De heer Pieters heeft het woord.
Andy Pieters (N-VA)
Dank u wel, minister. Ik denk dat het goed is dat de wegwijzer op zich gebaseerd is op alle input die sinds de vorige wegwijzer is binnengekomen bij de administratie. Ik denk dat de vergunningverleners op het terrein, maar ook de studiebureaus die proberen de impact in kaart te brengen, inderdaad heel veel kennis in huis hebben sinds het Stikstofdecreet. U meldt ook dat ook de vereenvoudiging van de passende beoordeling op zich een opdracht is die binnen de gemengde commissie bekeken zal worden. Dat was nieuws voor ons, maar op zich is het goed, denk ik, dat men daar experten naar laat kijken.
De praktische wegwijzer is nu bijna twee maanden online en meegedeeld aan de diverse belanghebbenden. Hebt u al weet van de eerste reactie op die nieuwe wegwijzer? Is er eventueel ook een toelichting of roadshow of zo gepland voor de belanghebbenden om bijkomende duiding te geven bij wat er al dan niet veranderd, verduidelijkt of gepreciseerd is in die wegwijzer?
De voorzitter
De heer Dochy heeft het woord.
Bart Dochy (cd&v)
Minister, het woord ‘wegwijzer’ zegt het zelf: die moet de weg wijzen. Maar de reflectie die ik uit het veld hoor, is dat die wegwijzer eigenlijk de weg naar de doolhof wijst. Die wegwijzer zou dus eigenlijk veel duidelijker, helderder en robuuster moeten zijn en meer rechtszekerheid moeten geven, want heel wat studiebureaus met specialisten die jaren ervaring inzake de milieureglementering hebben, verdwalen in die wegwijzer. Zo wordt dat aangevoeld.
De voorzitter
Minister Brouns heeft het woord.
Minister Jo Brouns
Collega’s, ik denk dat we het over één ding eens zijn, namelijk dat het over complexe regelgeving gaat. De Vlaamse wegwijzers moeten inderdaad wel de weg wijzen, het liefst in de juiste richting. Ze moeten duidelijk zijn en duiding geven.
Collega Pieters, die tussentijdse duidingen zijn er, die questions and answers (Q&A) zijn er, maar dat verdient inderdaad voortdurend aandacht. Men moet nauwlettend volgen of het beoogde doel ook bereikt wordt. Ik heb verwezen naar de gemengde commissie. In het regeerakkoord staat heel duidelijk opgesomd wat wij van hen verwachten. We kunnen bijkomend vragen of ze zich kunnen buigen over de vereenvoudiging. We kunnen dat doen in het kader van de administratieve vereenvoudiging in het project Regelrecht. We hebben ook het wetenschappelijk team dat zich buigt over het debat rond emissie versus depositie. Er zijn dus wel wat plaatsen waar we aan de betrokken experts vragen om zich te buigen over die passende beoordeling, die zonder meer een heel belangrijk instrument blijft bij de Vlaamse vergunningverlening. Gelet op de densiteit in ons Vlaanderen zal dat steeds een belangrijker instrument zijn. Dan is het voor mij ook belangrijk dat dat goed hanteerbaar en bruikbaar is en heel doelgericht ingezet kan worden in functie van een robuuste vergunningverlening.
De voorzitter
De heer Pieters heeft het woord.
Andy Pieters (N-VA)
Minister, het is duidelijk dat het stikstofdossier bijzonder complex blijft, maar anderzijds zitten we natuurlijk wel in een situatie die toch iets gunstiger is dan die van onze noorderburen, dus in die zin moeten we alles relativeren. Natuurlijk is het wel zo dat die praktische wegwijzer geen extra drempels mag creëren. De heer Dochy zegt dat men kan verdwalen in die wegwijzer. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus het is belangrijk dat we blijven zoeken naar een verdere verstaanbare uitleg voor diegenen die daar dagelijks mee bezig moeten zijn, natuurlijk zonder dat we de milieudoelen en het behalen van die doelen in het gedrang brengen. Het is goed dat u die extra opdracht hebt gegeven aan de gemengde commissie.
De voorzitter
De vraag om uitleg is afgehandeld.